مفصل لگن

آرتروز لگن همان ساییدگی مفصل ران است که به آن استئوآرتریت هم میگویند و مهمترین بیماری غضروف این مفصل است. مهمترین مفصل لگن مفصل ران است و در آرتروز لگن مفاصل ران دچار ساییدگی و خرابی میشوند.

در ساییدگی یا آرتروز، غضروف مفصلی نازک و خراب میشود و به دنبال آن استخوان اطراف مفصل هم دچار تخریب و سایش میگردد. مهمترین علامت ساییدگی و آرتروز مفصل ران درد کشاله ران و لنگش و محدودیت حرکتی است.

نحوه عمل جراحی تعویض مفصل لگن

در حین عمل جراحی تعویض مفصل لگن، هیچ دردی احساس نمی کنید. عمل جراحی با دو روش بی هوشی انجام میشود: بیهوشی کامل، به این معنا که شما در حالت خواب به سر می برید و درد را حس نمیکنید یا بیهوشی از ناحیه ستون فقرات به این ترتیب که ماده ای در قسمت پشت شما تزریق میشود که از قسمت کمر به پایین بی حس میشود همچنین داروهایی  در کنار آن استفاده می شود که به بیمار حالت خواب آلودگی بدهد و یا حالتی ایجاد کند که شخص متوجه عمل تعویض مفصل نشود.

بعد از انجام بیهوشی، پزشک برشی جهت باز شدن مفصل لگن از قسمت باسن ایجاد میکند و سپس بخش بالای لگن را جدا کرده و خارج می کند. حفره لگن را تمیز کرده و غضروفهای به جا مانده یا استخوان های آسیب دیده و یا مبتلا به آرتروز را خارج می کند. حفره جدید را سر جایش قرار میدهد و ساقه فلزی را به استخوان لگن متصل می کند. برای مفصل لگن جدید یک گوی با سایز مناسب قرار می دهد، کلیه بخش ها را کاملا محکم میکند و معمولا به وسیله چسب بهم میچسباند. ماهیچه ها و زرد پی اطراف مفصل لگن، را ترمیم می کند. عمل تعویض مفصل لگن حدود یک الی سه ساعت طول می کشد.

چرا باید جراحی تعویض مفصل لگن را انجام دهید؟

اگر یکی یا هردو مفصل لگن شما آسیب دیده باشد؛ برای اینکه در انجام فعالیتهای روزانه مثل پیاده روی یا لباس پوشیدن دچار مشکل نشوید یا مجبور نباشید دائما درد لگن را تحمل کنید ناچار به انجام عمل جراحی مفصل لگن هستید. علت اصلی عمل تعویض مفصل لگن، کاهش درد ناشی از آرتروز است که  مانع از انجام فعالیتهای روزانه میشود. بیشتر کسانی که جراحی مفصل لگن را انجام می دهند در سن ۶۰ سالگی یا بیشتر هستند اما تعداد افراد جوان که عمل تعویض مفصل لگن را انجام داده اند نیز کم نمی باشد . درافراد جوان پروتز تحت فشار بیشتری قرار میگیرد و این باعث فرسودگی زودتر آن میشود و اگر چنین اتفاقی بیفتد نیاز به تعویض مجدد وجود خواهد داشت.

دیگر خدمات دکتر عبدالله هادی

متخصص ارتوپدی در اصفهان